Thursday 10 July 2008

Persekitaran Baru Dalam Politik Malaysia

by isbah88 @ 2008-05-02 - 15:13:43

Bermula dari 8 Mac 2008, pengundi Malaysia memperlihatkan suatu perubahan yang sangat drastik dengan pihak pembangkang menawan lima (5) negeri Kelantan, Kedah, Perak, Pulau Pinang dan Selangor. Kerajaan BN kehilangan dua pertiga majoriti. BN hanya mendapat 140 kerusi parlimen, kurang 8 kursi untuk mendapat dua pertiga majoriti dan pembangkang (DAP, PAS dan PKR) memperolehi 82 kerusi parlimen. Ini suatu fenomena baru yang belum pernah saya sendiri alami, walau pun berharap ianya berlaku kerana lama sangat BN memerintah sehingga hilang kreativiti mereka untuk membantu Negara menjadi maju dan beradab.

Pada dasarnya penubuhan parti politik hanyalah kenderaan untuk mendapat kuasa, setelah kuasa diperolehi maka politik boleh ditinggalkan sehingga datang pilihan raya baru. Siapa yang mendapat pemerintahan hanya mengetahui rakyat semua sebagai "client" baru mereka dan pemerintah tidak lagi melihat rakyat dari segi parti politik. Sehingga ada pemerintah yang dahulu membuat ketidakadilan dengan menidakkan hak rakyat yang mengundi pembangkang, timbullah isu wang ehsan untuk Terengganu pada hal biar siapa pun yang memerintah sesebuah negeri kita mesti ingat bahawa negeri tersebut ialah sebuah negeri di Malaysia dan ianya berhak mendapat apa yang dia patut dapat, tanpa mengurangkan sedikit pun hak mereka.

Sekarang timbul dua pemerintahan dalam negeri yang dikuasai pembangkang satu mewakili pemerintah negeri berkenaan (pembangkang) dan satu lagi mewakili pemerintah pusat yang dikuasai BN. Mana boleh ada dua nakhoda dalam satu kapal. Lama kelamaan kapal yang ada dua nakhoda akan tenggelam dan akhirnya rakyat juga yang akan menderita.

Sama-samalah kita memperbetulkan kepincangan ini.

Bandar Baru Bangi
2 Mei 2008

No comments: