Thursday 10 July 2008

Wanita Berpergian Mesti Ditemani Muhrim

by isbah88 @ 2008-05-05 - 21:15:42

Akhir-akhir ini kita dikejutkan dengan tangkapan wanita Malaysia di luar negara dan dituduh mengedar dadah oleh sindikat antarabangsa atau kumpulan persendirian yang matlamat jangka pendek mereka ialah mencari keuntungan cepat dengan menjual dan mengedar dadah. Manusia jenis ini saya anggap durjana kerana beberapa hal, menipu mangsa dengan berbagai cara termasuk menawarkan pekerjaan yang bergaji lumayan di luar negara, terlibat dalam penjualan barangan terlarang dan memudaratkan manusia. Apakah kita akan duduk diam dan melihat saja?.
Menteri Luar Dato Seri Dr Rais Yatim mencadangkan agar wanita yang akan keluar negara mendapat izin daripada ibubapa atau penjaga. Cadangan ini perlu diberikan perhatian serius bagi mengelak kejadian yang telah terjadi berulang lagi.
Lebih seribu empat ratus tahun yang lalu, Rasulallah s.a.w. telah mengingatkan agar wanita yang berpergian mesti ditemani muhrim. Anjuran Rasul ini telah dilanggari ramai kalangan muslim kerana lebih mementingkan kewangan daripada keselamatan diri.
Marilah kita mengamalkan ajaran Nabi yang jitu walaupun telah diutarakan lebih daripada seribu empat ratus tahun yang lalu.

Kg. Teras Jernang
5 Mei 2008

No comments: